Telefon do pracownika tylko za jego zgodą
Pracodawcy w trakcie przeprowadzania rekrutacji wśród kandydatów na wolne stanowiska pracy, pozyskują od kandydatów różne informacje. Duża część tych informacji stanowi dane osobowe w rozumieniu przepisów o ochronie danych osobowych. Czy wszystkie pozyskane w czasie rekrutacji dane, pracodawca może wykorzystywać po zatrudnieniu kandydata? Które może, a na wykorzystanie jakich danych potrzebna jest dodatkowa zgoda pracownika? Wątpliwości te postaram się wyjaśnić w tym artykule.
W trakcie przeprowadzania procesu rekrutacyjnego pracodawca może żądać od kandydata takich danych jak: imię (imiona) i nazwisko, datę urodzenia, dane kontaktowe wskazane przez taką osobę, wykształcenie, kwalifikacje zawodowe informacje na temat przebiegu dotychczasowego zatrudnienia. Zaznaczyć należy, że informacji na temat wykształcenia, kwalifikacji i przebiegu dotychczasowego zatrudnienia, pracodawca może żądać tylko i wyłącznie wtedy, gdy jest to niezbędne do wykonywania pracy określonego rodzaju lub na określonym stanowisku.
Podstawą prawną do przetwarzania wymienionych powyżej danych w procesie rekrutacyjnym jest art. 221 § 1 Kodeksu pracy.
USTAWA z dnia 26 czerwca 1974 r. Kodeks pracy (Dz. U. 1974 Nr 24 poz. 141)
Art. 221. § 1. Pracodawca żąda od osoby ubiegającej się o zatrudnienie podania danych osobowych obejmujących:
1) imię (imiona) i nazwisko;
2) datę urodzenia;
3) dane kontaktowe wskazane przez taką osobę;
4) wykształcenie;
5) kwalifikacje zawodowe;
6) przebieg dotychczasowego zatrudnienia.
W trakcie zmiany statusu kandydata na status pracownika czyli w momencie zatrudnienia, pracodawca może żądać od pracownika dodatkowo takich danych jak:
– adres zamieszkania,
– numer PESEL lub rodzaj i numer dokumentu potwierdzającego tożsamość,
– inne dane osobowe pracownika,
– dane osobowe dzieci pracownika i innych członków jego najbliższej rodziny, jeżeli podanie takich danych jest konieczne ze względu na korzystanie przez pracownika ze szczególnych uprawnień przewidzianych w prawie pracy,
– wykształcenie i przebieg dotychczasowego zatrudnienia, jeżeli nie istniała podstawa do ich żądania od osoby ubiegającej się o zatrudnienie,
– numer rachunku płatniczego, jeżeli pracownik nie złożył wniosku o wypłatę wynagrodzenia do rąk własnych.
Jeżeli jest to niezbędne do zrealizowania uprawnienia lub spełnienia obowiązku wynikającego z przepisu prawa pracodawca może zażądać podania innych danych osobowych.
Wymienione powyżej dane zostały określone w Kodeksie pracy, który mówi również, że udostępnienie pracodawcy danych osobowych następuje w formie oświadczenia osoby, której dane dotyczą. Pracodawca może żądać udokumentowania tych danych osobowych w zakresie niezbędnym do ich potwierdzenia.
Należy zaznaczyć, że Kodeks pracy zgodnie z RODO wskazuje, że zgoda osoby ubiegającej się o zatrudnienie lub pracownika może stanowić podstawę przetwarzania przez pracodawcę innych danych osobowych niż wymienione w art. 22(1) § 1 i 3 Kodeksu pracy, z wyjątkiem danych osobowych dotyczących wyroków skazujących oraz naruszeń prawa określonych w art. 10 RODO.
Należy jednak pamiętać, że brak zgody lub jej wycofanie, nie może być podstawą niekorzystnego traktowania kandydata lub pracownika, a także nie może powodować wobec nich jakichkolwiek negatywnych konsekwencji.
To tyle teorii a teraz trochę praktyki. Bardzo często zdarza się, że pracodawca wykorzystuje prywatny numer telefonu pracownika lub jego prywatny adres e-mail do celów zawodowych. Co to znaczy wykorzystywać prywatne dane kontaktowe pracownika do celów zawodowych?
Koniecznie muszę w tym miejscu zaznaczyć, że brak zgody, lub jej wycofanie, nie może być podstawą niekorzystnego traktowania pracownika, a także nie może powodować wobec niego jakichkolwiek negatywnych konsekwencji, zwłaszcza nie może stanowić przyczyny uzasadniającej, wypowiedzenie umowy o pracę lub jej rozwiązanie bez wypowiedzenia przez pracodawcę (22(1a) § 2 Kodeksu pracy).